October 24, 2015

Parfum zrodený zo sna. Rozhovor so Simone Cosac.


Minulosť inšpiruje prítomnosť. Parfém, sen  a jeden skutočný príbeh z renesančnej Florencie. Spoločným pojítkom je  Villa La Tanna stojaca na úpätí prírodnej terasy  nad Florenciou. Vilu kedysi daroval Francesco I zo slávneho talianského rodu Medici svojej milenke a neskôr manželke Bianke Capello. Vila vystriedala počas storočí mnoho majiteľov.  Dnes medzi jej múrmi a záhradami býva Simone Cosac aj so svojou rodinou. Jednu noc vo vile sa Simone prisnil sen, v ktorom ju navštívila Bianca aby ju previedla voňavou cestou renesančných záhrad vily a odovzdala jej poznanie, na základe ktorého bol vytvorený jej prvý parfém „Perle di Bianca“.

Navštívil som Villu La Tana. Z každého jej kúta na mňa dýchala veľkoleposť  a kus histórie. Podarilo sa mi ukrojiť si aj kúsok z času Simone Cosac a opýtať sa jej pár otázok.


SIMONE COSAC NAIFY


1. Kto je Simone Cosac, ked si odmyslíme značku Simone Cosac, teda, čo ste robili predtým?

Simone Cosac: Predtým som robila právničku v krajine, v ktorej som žila. Zaoberala som sa trestným právom, ale tiež som sa na určitej úrovni venovala marketingu, pretože to bola moja vášeň. Nevedela som sa venovať dizajnu a návrhu balení, keďže som bývala veľmi ďaleko od univerzity. A u nás to nebolo tak ako v Spojených štátoch, kde svoje dieťa pošlete na univerzitu kamkoľvek ďaleko. Ste viac rodinný... proste zostanete doma. Tak som marketing a dizajn vyštudovala neskôr postgraduálne v New Yorku, získala som magisterský titul z výtvarného umenia so špecializáciou na grafiku. Keď som prišla do Florencie, môj brat a môj manžel založili vydavateľstvo Cosac & Naify, je to veľmi veľká vydavateľská spoločnosť, ktorá sa prakticky zrodila v garáži môjho domu v Taliansku a ja som robila dizajn pre ich knihy, ktoré sa tlačili tu v Taliansku a posielali na predaj do Brazílie. Po tom, čo ceny s príchodom eura prudko vzrástli a predražili výrobu, celá tlač sa presunula do Brazílie a Číny. A to bol moment, kedy som začala hľadať niečo, čomu sa môžem venovať, niečo pre seba, pre moju vášeň k parfumom, ktorá ma sprevádza od mala. S mojim manželom sme sa pustili do renovácie historickej vily, on je milovníkom histórie, miluje Florenciu, zrenovoval prvú vilu, bola to vila Strozzi a ja som v nej robila dekoráciu. Druhou vilou bola vila La Tana.

Presťahovali sme sa do vily La Tanna a ja som začala skúmať životy ľudí, ktorí tu žili predtým. Zamilovala som sa do ženy, vznešenej ženy z Benátok, ktorá bola milenkou a neskôr manželkou Francesca I. zo slávneho rodu Medici. Žila v tomto dome a spolu s Francescom prežili nádherný milostný príbeh ako Rómio a Júlia. Zomreli spolu, možno otrávení jeho bratom kardinálom Ferdinandom. Začala som to všetko skúmať a objavila som mnoho rozporov a nejasností. Bola som skutočne posadnutá jej osobnosťou. Potom so s ňou mala sen. Povedala mi v ňom: Prečo neurobíš parfém? Povedala mi ako by mal voňať, aké má obsahovať zložky. Samozrejme som v tom čase nevedela ako urobiť parfém, ale mala som kozmetologičku, ktoré bola mojou priateľkou. Začali sme sa hrať v jej laboratóriu a urobili sme prvý parfém s názvom „Perle di Bianca“. Samozrejme nebol to parfém urobená profesionálom. Nechcela som ani neplánovala založiť značku. Ale v roku 2008, práve keď ekonomicky kolaboval svet, všetci moji priatelia mi hovorili: urob značku, urob značky, je to fantastické, tak som založila značku. Potom som šla do Givaudan a objavila som nos (parfumérku) Soniu Constant a začali sme tvoriť. Nie len parfémy, ale tiež difuzéry s vôňou toskánskych záhrad. Bolo mojou prioritou vyjadriť skutočnosť. Máme parfumovaný olej, ktorého vývoj trval dva roky. Olivový olej. Pretože stále nepasoval a bolo veľmi zložité pracovať s ním, chceli ho nahradiť iným typom oleja a ja som povedala Nie, musí to byť olej z Toskánska, ideálne priamo z našej záhrady. Dôvodom prečo sme začali vytvárať koncept tajomnej záhrady Bianky bola predstava 700 rokov starej záhrady, ktorú máme vo vile La Tanna, predstava, koľko milostných príbehov sa tu odohralo.


2. Aké je to žiť vo Villa La Tana?

Simone Cosac: Je to nádherné, je to privilégium, ale tiež veľa práce. Je to veľmi veľké, a pri tej veľkosti potrebuje veľa pomoci, je dosť náročné skoordinovať tak veľké miesto akým je vila La Tanna.

3. Ako vyzerá Váš obyčajný bežný deň?

Simone Cosac: No, v normálny deň, keď sa ľudia pýtajú kde žiješ?  Odpovedám, že žijem v lietadle. Najprv som sa presťahovala do Kalifornie, potom do New Yorku kvôli deťom, kvôli ich štúdiu. Jedno už doštudovalo, robí vo filme. Mám tri deti. Jedno má 24, druhé 20 a ďalšie má 18. Každé z nich chce študovať na Americkej univerzite, tak som sa presťahovala aby som im vyhovela. Strávila som tu 2 roky a potom som sa presťahovala do Kalifornie, odkiaľ pochádza môj manžel a kde sme bývali predtým. Milujem Kaliforniu, je to moje obľúbené miesto, ale v blízkej dobe sa vrátim k životu v New Yorku, pretože všetky moje deti tam chcú žiť a vykonávať svoju profesiu.

Simone Cosac with Filippo Lapi



4. Stretli sme na Vašom evente v nezabudnuteľnej Villa La Tana aj Cécile Zarokian. Plánujete spoluprácu?

Simone Cosac: Cécile Zarokian už pre mňa pracovala. Vytvorila pre mňa tri priestorové vôňe. Tuscan Fruit (Toskánske ovocie), Amber wood (ambrové drevo) a Gardenia. Cécile som stretla v New Yorku a bola som veľmi očarená kvalitou jej práce. Pracuje samostatne, takže rok nato som sa pre ňu rozhodla. Stretli sme sa a vytvorili tieto tri priestorové difúzery.



5. Vaša najobľúbenejšia parfumová zložka?

Simone Cosac: Je to ťažké povedať. Ak by ste sa ma spýtali, ktorý je môj obľúbený parfum z mojho radu, poviem Trama. Ale rada si vyberám medzi Trama, OSE a Trama Nera. Trama Nera má rovnaké zloženie ako Trama, ale má orientálny nádych kvôli drevám. Korene mojej rodiny sú v Libanone, takže som vyrastala obklopená všetkými tými orientálnymi pachmi. Potom som povedala Sonii, poďme urobiť Tramu, ale Tramu ktorá je obohatená o orientálne drevá a korenia. Tak sme ju urobili.



Niche Week: Takže Trama ste najviac Vy?

Simone Cosac: Áno, Trama to som najviac ja. Milujem Tramu. Ale každý jeden z mojich parfémov má niečo zo mňa. Predtým, ako som začala spolupracovať so Soniou Constant na mojej parfúmovej línii, sme si začali dopisovať napriek tomu, že sa to ľuďom v Givaudane zdalo podivné. Poprosila ma, aby som popísala vône slovami, pretože ja nedokážem vyrobiť esenciu. Neviem, ktorá esencia patrí do základu, navrch, do srdca kompozície... takže som jej popísala, čo je mojou túžbou a víziou v ďalšom parféme, obraz vôňe. V Trame to malo byť niečo ženské, s ružami, ale nie typicky ženské, áno, musela to byť žena, krehká, ale zároveň musí mať určitý postoj, žena s vyhlásením. Mal to byť parfém, s ktorým keď výjdete na ulicu, neucítite ružu, ale niečo exotické, niečo, čo nedokážete definovať...


6. Časť roka strávite v spojených štátoch, časť vo Villa La Tanna? Vznikajú vaše parfumy v čase
keď ste vo vile?

Simone Cosac: Áno aj nie. Je to proces. Prvé fázy vzniku vône prebiehajú medzi mnou a Soniou, ona mi pošle všetky alternatívy a ja poviem napríklad: páči sa mi táto, ale mala by mať viac... Klamala by som, ak by som povedala: a je to, mame parfém. Je to proces ladenia. Vyrábame vo Francúzsku. Najprv sme vyrábali v Taliansku, ale bola to veľmi rozkúskovaná výroba, ktorá síce stála menej, ale bola to veľmi náročná práca. V tom čase som robila aj dizajn pre svoje produkty a skončilo to tak, že som nemohla robiť všetko. Musela som riešiť  dizajn, riadenie, produkciu... takže som sa začala obracať na viacerých výrobcov, robila s nimi rozhovory. Hľadala som výrobcu, u ktorého môžem vyrobiť svoj parfém od A po Z. Nakoniec som začala spolupracovať s človekom vo Francúzku, ktorého mi predstavila Cécile Zarokian.


7. Všetky Vaše parfémy sú zdobené perlami. Je to kvôli  motívu parfému “Perle di Bianca” ?

Simone Cosac: Milujem perly. Skutočne milujem perly a keď som bola malá, vyrobila som si vlastný parfém zmiešaním rôznych zložiek s olejom a ozdobila ho šnúrkami a perlovými korálkami – bol to veľmi detský typ parfému (smiech). A keď som začala pracovať s týmto obrazom, prišla som na to, že ženy po štyridsiatke cítia, že im niečo chýba, tá časť ženskosti o ktorú sme prišli v presadzovaní sa na trhu, v súťaži s mužmi, s snahe byť viac... tá časť, ktorá by to všetko zmiernila. Zbožňujeme to, všetci máme pocity, aj ja mám pocity, keď uvidím pleteného medvedíka s mašličkami  a rôznymi doplnkami. Bola som zbláznená kúpiť si ho pre seba ale nakoniec som ho chcela kúpiť dcére. A moja dcéra mi povedala: Mama! Ja to nechcem, už nie som malá. Ale som si istá, že v budúcnosti pocíti potrebu opäť nájsť tú časť, ktorú strácame. Vyrastie, stane sa ženou, zaradí sa do profesionálneho života... Takže obrazom  Bianky Capello sú perly, používala perly a dávala si ich do vlasov a ja som si povedala: Vau! Konečne mám príležitosť  preskúmať ten prvok, perly, ktoré tak veľmi milujem.


8. Vaše parfumy sú založené na skutočnom milostnom príbehu medzi Biancou Capello a Grand Duke Francescom I de' Medici počas renesancie. Dočká sa parfumová Bianca aj parfumového Francesca?

Simone Cosac: Budeme mať parfumového Francesca. Spočiatku to bolo založené na tomto krásnom milostnom príbehu, ktorý sa odohral vo vile, v ktorej žijeme. Ale to bolo asi tak pred šiestimi stovkami rokmi. A myslím, že počas tých 600 rokov sa tu odohralo aj mnoho iných milostných príbehov. Začínam premýšľať o tom, koľko veľa zakázaných a platonických lások sa tu odohralo, takže to nie je len Bianca Capello a Francesco. Tam sú aj iné Bianky a Fransescovia, ktorí prešli spoločne záhradami Villa La Tana. Pôvodne som chcela urobiť vydanie, ktoré je veľmi ženské, nič pre mužov. Nič pre mužov, pretože neverím v mužský a ženský parfém. Napríklad Peccato, Trama Nera a dokonca aj Tramu používa mnoho mužov. To je definícia, ktorú vytvárame, rovnako ako sme sa vytvorili, že chlapci musia nosiť modrú a dievčatá ružovú. Každý mi vraví, že mám urobiť niečo pre mužov, konkrétne mužský parfém, pretože to bude dobré pre trh ... tak som sa rozhodla urobiť to.

Niche Week: Ďakujem za Váš čas, ďakujem za rozhovor.




Simone Cosac obohatila svet niche parfumov vôňami  s nádychom renesancie, utkané nitkou talianskej elegancie a nadčasovej ženskosti. Tajomstvá skryté vo flakónoch...



2 comments:

  1. Hi Zverejni,

    YOur blog is very beautiful.. I have enjoy your efforts which you have put in this blog.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you very much Sandra, I really appreciate it :-)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...