October 3, 2015

Rozhovor so španielským parfumérom Ramonom Monegalom.


Značka Ramon Monegal bol sen. Evkin sen. Bola zima a Vianoce “2014” sa blížili. Z Barcelony dorazil balík. V balíku bol splnený sen. Nádherná darčeková kazeta s miniatúrami parfémov Ramona Monegala a dohoda, že vstúpi na slovenský trh cez (parfumérie) 1907. Stalo sa a jeho vôňe patria medzi šperky butikov 1907 v Košiciach a Bratislave. V tom čase ešte nikto netušil, že sa s Ramonom Monegalom, jeho manželkou Mariou a dcérou Laurou stretneme osobne. 2.9 2015 Ramon Monegal vystúpil pri príležitosti slávnostného otvorenia parfumového butiku 1907 v Bratislave pred hotelom Carlton a 3 dni bol len náš. Neurobiť rozhovor s týmto očarujúcim a energiou nabitým človekom by bolo hriechom. A tak Vám sprostredkovane ponúkam tento veľmi príjemný rozhovor.


1. Prvýkrát na Slovensku?

Ramon Monegal: Áno! (veľmi nadšene)


2. Pochádzate zo slávnej španielskej parfumérskej rodiny, ktorá dodávala parfumy aj na španielsky kráľovský dvor, máte za sebou silnú tradíciu a zázemie. Ste jej 4. generáciou a najvýznamnejším reprezentantom. Asi nie je prekvapením, že pokračujete v tejto tradícii. Už od detstva vám bolo jasné, že to tak bude, alebo ste snívali aj o iných povolaniach?

Ramon Monegal: Na začiatku som študoval architektúru, ale štúdium so zanechal, aby som si mohol začať s parfémami a zapojil sa do rodinného biznisu. Bol to majster parfumér, ktorý ma vlastne pritiahol k tomu, aby som zmenil svoju dráhu a oddal sa parfémom. Ten majster parfumer nebol môj otec, ale bol to môj otec, ktorý ma za ním poslal. Tým parfumérom bol Arturo Jordi-Pey. Bol to katalánec, ktorý pôsobil vo Firmenich v Ženeve. Mal dvoch učňov. Jedným som bol ja a druhým Alberto Morillas. On ma formoval v mojích začiatkoch. Dostal som príležitosť vytvoriť parfém a mal som úspech. Mal som vtedy asi 26-27 rokov. Môj otec nerozumel ako môžem mať ako tak mladý a neskúsený úspech a zrazu na mna hodil všetkú zodpovednosť. Čiže takto zo dňa na deň som sa stal oficiálne parfumérom. A parfumérom som už asi 40 rokov.
Architektúra a dizajn však naďalej ostali mojou vášňou. Preto aj dizajn, usporiadanie a dekorácia nášho prezentačného butiku v Barcelone ako aj flakóny v ktorých sú naliate naše vône sú mojim výtvorom.



3. Takže parfumy zvíťazili. Ste majiteľom svojej vlastnej značky a zároveň ako parfumér aj priamy tvorca všetkých svojich vôní. Sám ste si navrhol flakóny pre svoje vône, ktoré sú mimochodom nádherné rovnako ako vaše parfumy. Kde beriete inšpiráciu?

Ramon Monegal: Mojou veľkou inšpiráciou je príroda, vychádzam pri svojej tvorbe z mojich koreňov, z rodinnej tradície, ktorá je naplnená španielskou a andalúzskou tradíciou. Na druhej strane je mojou veľkou inšpiráciou literatúra v zmysle komunikácie. Moje parfémy rozprávajú, komunikujú. Keď parfumér tvorí parfém, tvorí píbeh, tvorí niečo, čo reprezentuje hodnoty. Tieto hodnoty sú zapísané do parfému pomocou zložiek. Jedna zložka = jedna hodnota, jeden význam, jeden zmysel. Parfém môže rovnako ako literárne dielo reprezentovať hodnoty, myšlienky, emócie, postoje, spomienky… Moja práca by sa dala prirovnať k spisovateľovi. Preto majú flakóny, ktoré som navrhol tvar atramentového kalamáru. Rovnako ako spisovateľ skladá jednotlivé písmenka do slov, slová do viet a vety do príbehov, tak ja skladám parfémové zložky do jednotlivých akordov a akordy do celku, do príbehu, ktorý niečo reprezentuje. Na parfumérovi je, aby vytvoril z tých zložiek niečo čo je abstraktným celkom, niečo čo dáva dokopy zmysel. Neexistuje dobrý parfém alebo zlý parfém. Existuje len parfémy, ktoré sa nosia dobre alebo parfémy, ktoré sa nenosia dobre. Teda parfémy ktoré dobre komunikujú to, čo majú vyjadrovať a naopak. Parfém by mal pri privoňaní vytvárať obraz, vizuálnu predstavu. Každý z nás je nejaký, nejako sa oblieka, má nejaký štýl. Ak zhasneme svetlo ostane nám len voňavý imidž, vôňa ktorú nosíme. Ak privoniame, tá vôňa by mala rezprezentovať to isté, čo chceme vyjadriť keď svetlá svietia pomocou svojho oblečenia, topánok, postojov… Ale bežní ľudia poznajú len vôňu, nepoznajú parfumérsky jazyk, preto je na parfumérovi pretransformovať jednotlivé zložky do tohto výsledku.
Ľudia častokrát poznajú len výsledok, ale nepoznajú autora. Preto chcem aby parfuméri považovali za svoju povinnosť výjsť zo svojich laboratórií a vystúpiť z anonymity, ako vystupujú šéfkuchári zo svojich kuchýň pred svojich hostí a metaforicky tým podpísujú svoje dielo. Ľudia počúvajú Dolce Gabbana, Chanel… ale netušia, kto stojí za ich parfémami.



4. Bola pre niektorý z Vašich parfumov inšpiráciou Vaša manželka?

Ramon Monegal: Áno. Bol to prvý osobný parfém ktorý som urobil. Urobil som ho pre svoju manželku na deň našej svadby. Špeciálne len pre tento deň. Jeho hlavnou ingredienciou bol irisový koreň - orris. Pretože je púdrový, kvetinový, zemitý, predstavuje equilibrium, balans, bezpečie a lásku, teda všetky hodnoty, ktoré som chcel v parféme vyjadriť. Orris som spojil s ružou – symbolom lásky. Impossible Iris z mojej kolekcie je modernou reinterpretáciou tohto parfému. A prečo práve názov Impossible (nemožný v zmysle neuskutočniteľný) ? Pretože iris, presnejšie irisový koreň je jedna z najlepších a najdrahších ingrediencií na svete, ale jeho vôňa má veľmi krátke trvanie. A ja som prišiel som na spôsob ako urobiť niečo nemožné, ako túto vôňu uchovať a predĺžiť jej trvanie.


5. Váš „Impossible Iris“ majú radi tak fanúšikovia ako aj odporcovia irisových vôní. Čomu to pripisujete?

Ramon Monegal: S irisom je možné pracovať viacerými spôsobmi. Zvyčajne má púdrový výraz. Ja som ho obohatil o ovocné a drevité tóny. Iris, ktorý používam je skutočný irisový koreň, nie syntetická náhrada. Ľudia sa v parfémoch zvyčajne stretávaju s jeho syntetickou verziou, ktorá vonia stále rovnako, v jednej línii. Ale skutočný iris má hĺbku, plnosť a vyvíja sa, neostáva rovnaký.



6. Ako vyzerá Váš deň, keď tvoríte? Prostredie v ktorom tvoríte?

Ramon Monegal: V prvom rade chcem povedať, že som veľmi dezorganizovaný. Nemám žiaden systém. Pre parfuméra je najdôležitejšou časťou pri tvorbe parfému intelektuálne pochopenie toho, čo chce vytvoriť. Dá sa to prirovnať k písaniu knihy. Predtým ako začnete písať, spíšete si poznámky, osnovu a ujasníte si, čo a ako chcete písať. Každý parfém je výzva. Zakaždým, keď tvorím príbeh, kreujem históriu  a je preto dôležitý každý jeden vstup. Najťažšie je vybrať tie správne ingrediencie, ktoré reprezentujú obraz, ktorý mám v hlave, ideu, hodnoty, ktoré má parfém vyjadrovať. Vôňu každej z ingrediencií “vidím” vo svojej mysli. Napríklad idem vytvoriť príbeh o zvádzaní: kvetiny nevoňajú len tak. To, že voňajú má svoj dôvod. Kvety sa snažia svojou vôňou vábiť hmyz. Ten dosadne, na jeho tele sa zachytí peľ, ktorý potom spolu s ním putuje na ďalší kvet, čím vzniká opeľovanie. Ale každá kvetina vonia ináč. Každá má iný odtieň zvádzania. Ruža je kvetom lásky. Konvalinka je romantická. Jazmín sexuálny. Karafiát znamená vášeň… Môžem zvýšiť ich silu drevom, posvätnosť pridaním balzámov a tak podobne. Urobiť už konkrétnu receptúru  je tá ľahšia časť. Najtažšou je vybrať správne ingrediencie jednu po druhej aby dokopy dávali obraz, príbeh, ktorý mám v hlave.



7. Ako dlho trvá vytvoriť parfum?

Ramon Monegal: Veľmi krátko. Ako som už vravel najťažšou a najdlhšou časťou je si presne ujasniť, čo chcem parfémom vyjadriť. Ak to už viem, tak samotnú vôňu namiešam veľmi rýchlo, pretože už poznám kombinácie, postupy, pomery, proporcie a to všetko. Ale to sú roky skúseností. Môj názor je, že ak parfumér potrebuje urobiť  tisíc pokusov, aby sa dopracoval k žiadanému výsledku, tak vlastne nevie čo chce.

8. Myslíte si, že svoj najlepší parfum ste už vytvorili, ale ešte len vytvoríte?

Ramon Monegal: Obyčajne som najhorším kritikom svojej práce. Nikdy nie som úplne spokojný. Nikdy to nie je pre mňa dosť perfektné. Stále je tam pocit, že by to mohlo byť ešte lepšie. A potom je tu moja dcéra, môj syn, manželka, ktorí povedia stop, už nič viac nerob, už nič nemeň, teraz je to dokonalé. Ale myslím, že svoj najlepší parfém som ešte nevytvoril. Stále do toho idem s tým, že ten nasledujúci, ktorý urobím  bude ešte lepší.


9. Používate nejaký z parfumov Vášho značkového radu alebo ste si namiešal nejaký špeciálny vlastný?

Ramon Monegal: Veľmi rád vzájomne miešam svoje parfémy. Vrstvím jeden cez druhý. Ale rovnako rád skúšam na sebe aj výtvory iných parfumérov. Nie ako kritik, proste ich skúšam a užívam si ich. Radi chodíme spolu s dcérou ovoniavať nové veci a vyhľadávame kuriozity. Jednoducho milujem parfémy.

10. Akú najuletenejšiu, najnetradičnejšiu vôňu ste vytvorili?

Ramon Monegal: BRAVO. Vytvoril som Bravo. Som umelec. Tridsať rokov som pôsobil v spoločnosti, kde bolo mojou zodpovednoťou vytvárať a predávať pre veľký trh vo veľkom počte. Teraz keď som nezávislý, slobodný a sám za seba, tvorím len to, čo chcem a ako chcem pre malú skupinu ľudí.  Môžem sa naplno realizovať, brať oveľa väčšie riziko a byť kreatívny bez akýchkoľvek obmedzení. Bravo (v preklade odvážny) je obrazom španielského toreádora, ktorý zosobňuje v strete s divokým býkom silu, odvahu, energiu, stále stojaci tvárou v tvár čiernemu býkovi. Je to exkluzívny parfém špeciálne vyrobený len pre Harrods v Londýne.

11. Čo obsahuje?

Ramon Monegal: Kožu, dym, agarové drevo, cyprus…


12. Ak by som Vás požiadal vytvoriť vôňu s názvom “Ráno po prebdenej noci, čo by obsahoval, ako by voňal?

Ramon Monegal: Vytvoril by som parfém, ktorého ústrednou témou by bola mäta. Pretože mäta je stimulujúca, plná elánu, provokatívna. Prebudí Vás. Dal by som tam kávu a niečo sladké, čo doplní energiu. Čokoládu, kakao. Potom by som to okorenil troškou zázvoru a jalovca. Najtažšie by bolo rozhodnúť akú kvetinu tam dať…hmm… Bol by to karafiát pre jeho korenistú vôňu. Pretože korenie stimuluje a udrží čulosť. 



13. Tvoríte parfumy, ktoré sa vymykajú masovosti, uniformite a konvenčným škatuľkám, v čom je iná Vaša filozofia, v čom ste iný?

Ramon Monegal: Jedným z vplyvov je, že som Španielsky parfumér. Zo stredomoria. Ďalším, že nie som masový, môžem si dovoliť riskovať, byť viac kreatívny, dať do toho všetku vášeň. Súčasná masová parfumérčina je generická, stále dookola to isté s čoraz menej kvalitnými zložkami. Mojou prednosťou je moja obrovská znalosť ingrediencií. Po dobu 35 rokov som bol rok čo rok zodpovedný za výber a nákup surovín z celého sveta slúžiacich na výrobu parfémov. To ma naučilo skutočne veľa. Čiže mám výhodu, stojím za celým produktom od úplného začiatku až po konečný výsledok. Môžem si vybrať tie najlepšie suroviny bez ohľadu na cenu, viem kde ich nájsť. Sám s nimi potom ďalej pracujem. Robim si vlastné rezinoidy, infúzie, extrakcie, destilácie… Moja produkcia je veľmi limitovaná. Pretože tie najlepšie ingrediencie nikdy neviete získať vo veľkom množstve a na vyzrievanie niektorých zložiek musíte čakať niekoľko rokov, aby ste dosiahli ultimátnu kvalitu.

14. Na základe čoho sa rozhodujete do ktorých parfumérií umiestnite svoje produkty a do ktorých nie?

Ramon Monegal: Svoje parfémy umiestňujeme do špecializovaných (niche) parfumérii, ktoré sa zameriavajú na klientelu, ktorá hľadá niečo exkluzívne, niečo iné, niečo čo sa odlišuje, niečo s výnimočnou kvalitou. Veľmi dôležití sú pre mňa ľudia, ktorý predávajú parfémy Ramon Monegal. Musia poznať ich príbeh, hodnoty, pozadie, ideu toho všetkého. Potom majú aj dôveru svojich klientov. Nepredávajú marketing, predávajú čosi skutočné. Najdôležitejšie je pochopiť, čo chce parfém povedať. Dať mu čas. Je to ako s novými koženými topánkami. Čím viac ich nosíte, tým sú lepšie, pohodlnejšie, ste s nimi viac zžitý. Nepredávame ani nebudeme predávať vo veľkom objeme, našim hlavným atribútom je exkluzivita. Avšak za ideal a najvyššiu formu exkluzivity považujem osobný parfém. Taký, ktorý je vyrobený na mieru pre konkrétneho človeka a nemá ho nik iný, len on sám.



15. Každý z Vašich parfumov má ako keby rovnakú DNA, rovnaký rukopis, napriek tomu sú veľmi rozmanité, každý má vlastnú osobnosť? V čom je tajomstvo? Vkladáte do nich nejakú tajnú zložku rovnako ako umelec podpisuje svoj obraz?

Ramon Monegal: Na svete existuje nepredstaviteľné množstvo voňavých (parfémových) zložiek. Ja však pracujem “len” s 300 zložkami. Tak ako maliar používa svoju paletu farieb rôznych odtieňov aj ja som si rokmi vytvoril tú svoju. Ale 300 je dosť. Jedna moja parfémová receptúra obsahuje napríklad 30 zložiek, ale ak v nej zmeníme pomer zložiek, dostaneme mnoho odlišných parfémov. Všetko je to o proporciách. Rovnako ako v kuchyni. Z 30 surovín v rôznych pomeroch a za použitia rôznych spôsobov môžeme uvariť rozmanité množstvo jedál. Napríklad používam vlastné pačuli. V normálnej prirodzenej forme má destilovaný olej z pačuli gáfrové špinavé tóny. Moje tajomstvo je, že ho destilujem viac krát za sebou pomocou frakčnej (molekulárnej) destilácie, čím odstránim z pačuli všetky nežiadúce nečisté tóny. Samozrejme je to zdlhavejšie, ale výsledok rozhodne stojí za to. To isté robím s cédrom, vetiverom... Najdelikátnejšie a najjemnejšie zložky však nedestilujem, ale to najlepšie z nich získam  pomocou tzv. “Infusión”. To, ako to robím ja, by sa nikdy nemohlo robiť vo veľkej masovej parfémovej výrobe, pretože výsledné množstvo éterického oleja, esencie je veľmi malé. Bežne máva parfumér svoje základné bázy (základy). Napríklad éterický olej z konvalinky neexistuje. olej z kvetov gardénia neexistuje, koža to isté. Je to kompozícia. Teda kombinácia zložiek v presných proporciách, ktoré identicky reprodukujú ich vôňu. A každý parfumér resp. gigantické spoločnosti vyrábajúce vonné kompozície  (Givaudan, Symrise, Firmenich, IFF) majú svoj vlastný štýl, svoje vlastné základy, svoje vlastné molekuly, preto nemôžete vyrobiť rovnaký parfém ako XY. Tým, že používam svoje vlastné základy  a špeciálne ingrediencie,  vytváram vo svojich parfémoch nezameniteľnú DNA, vkladám do každého svoj podpis. A tým že som zo Stredomoria, používam v hojnej miere stredomorské ingrediencie.Takže osobité znalosti, kultúra, vlastný štýl, to je to, čo ma definuje, čo definuje moje parfémy.




16. Máte svoju obľúbenú parfumovú zložku s ktorou najradšej pracujete?

Ramon Monegal: Iris, Koža, Tuberóza,

17. Koľko parfumových zložiek dokážete rozoznať?

Ramon Monegal: Keď som sa učil za parfuméra a mal som tréning tak skutočne veľa. Ale pre mňa to nie je o kvantite. Mňa skôr zaujíma ísť viac do hĺbky jednotlivých zložiek a prísť na to ako ktorá zložka komunikuje, aké predstavy, aký obraz vyvoláva.

18. Dotýka sa Vás nejako technologický vývoj, ste nútený sa prispôsobovať?

Ramon Monegal: Áno samozrejme. Ako dobré vnímam to, že technológia spracovania ingrediencií je dnes na oveľa vyššej úrovni. Je možné vyrobiť vyššiu kvalitu ako kedysi. V zlom ma ovplyvňuje IFRA s jej obmedzeniami.



19. Aký bude podľa Vás trend v parfumovom svete nasledujúcich 10 rokov a kde sa vidíte vy?

Ramon Monegal: Podľa môjho názoru bude exkluzívna parfumérčina znovuobjavená, obnoví sa používanie niektorých zložiek. V nasledujúcich desiatich rokoch bude viac dôležitá originalita, kreativita, ingrediencie, pochopenie parfému  a príbeh stojaci za parfémom ako marketing. A ja budem na vrchu ako čerešnička na torte. Ale je tu riziko, že tie značky, ktoré sú dnes slobodné, tvoria slobodne sa nechajú kúpiť od veľkých svetových spoločností, ktoré na nich aplikujú svoj marketing. A to bude “game over”.


20. A ako budú voňať ľudia v roku 2100?

Ramon Monegal: Po prvé, myslím si, že parfémy sa zmenia a už nebudú na báze alkoholu. A po druhé parfém bude osobný, parfém nebude uniformný. Budeme ho používať rôznymi novými spôsobmi pri rôznych príležitostiach. Spôsob aplikácie sa zmení napríklad parfém sa bude užívať vnútorne a následne odparovať cez póry pokožky.

21. Ktoré obdobie považujete za zlatý vek parfumérčiny a prečo?

Ramon Monegal: Začiatok 20-tych rokov 20-tého storočia. Pretože sa tvorilo slobodne, boli tu skutočne výborní majstri parfuméri a výborné ingrediencie. A bola sloboda v používaní týchto ingrediencií. Keď  vezmete pôvodný Shalimar a súčasnú verziu – sú to rozdielne parfémy. V 20-tych rokoch sa zrodil parfumový extract, až potom prišli toaletné vody. V parfúmovom extrakte bolo možné použiť 10% jazmínového oleja. Dnes to už nie je možné kvôli legislatívnym obmedzeniam, povolené sú len malé množstvá.



22. Ak by ste mali možnosť niečo zmeniť v parfumovom svete, čo by to bolo?

Ramon Monegal: Chcel by som aby bolo parfumérom priznané ich autorské právo na parfémy, ktoré vytvorili. Rovnako ako majú autorské práva na svoje diela umelci. Napísal som román. Mám k nemu autorské práva. Myšlienkou je dosiahnúť rovnaký status aj pre parfumérske diela. (Ramon Monegal vydal v roku 2012 román “La Perfumista”, ktorým vzdáva poctu tvorcom vôní – poznámka NW)



23. Vaša najobľúbenejšia voňavá spomienka?
Vôňa mora.

Káva alebo čaj?
Coca- Cola. To je moja dávka kofeínu.

Céder alebo santál?
Céder. Pretože vonia ako ceruzky, ktoré som obhrýzal, keď som bol malý.


Barcelona alebo Paríž?
Barcelona.

Ďakujem za rozhovor.


Pre Ramona Monegala sme si prípravili prekvapenie. Jeho vôňa “Mon Cuir” (moja koža) vzdáva hold čiernej koženej bunde a kultúre európskych jazdcov v spojení s legendárnymi americkými motocyklami. Ako sám vraví, je to jeho alter ego a s touto kultúrou sa stotožňuje. Do priestorov, kde sa konal slávnostný otvárací večer sme pre neho dopravili špeciálnu edíciu motocykla Harley Davidson, ktorá bola vyrobrená k 100-mu výročiu značky. A keďže Ramon Monegal tiež budúci rok oslávi krásnych 100 rokov rodinnej parfumérskej tradície, zdalo sa nám milé a priznačné poukázať na túto skutočnosť takouto symbolikou.


Ramon Monegal a jeho manželka Maria.
Ramon Monegal, manželka Maria a dcéra Laura.



Stretnutie s Ramonom Monegalom bol pre mňa a pre nás všetkých veľkým zážitkom a studnicou poznatkov. Aj po toľkých rokoch v brandži z neho žiari vášeň pre to, čo robí. Ďakujem pán Ramon Monegal.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...