December 5, 2015

Kameň po kameni. Tajomstvo po tajomstve. Rozhovor s Olivierom Durbanom.


Čo je obyčajnejšie ako kameň? A predsa. Ak sa uchopí inými očami, zrazu sa pred Vami vynorí celý nový svet. Svet záhad, tajomstiev a príbehov... plný symbolov a farieb, v ktorom nájdete spojenie človeka s prírodou, s nadprirodzenom. Narodíte sa a zomriete, aby ste sa opäť stali nesmrteľnou súčasťou makrokozmu, zadívate sa do rozfúkaného plameňa, objavíte kus oblohy padnutej na zem a pochopíte odkazy z Vašich snov ... 


Vzácne kamene. Olivier Durbano im venoval zásadné miesto vo svojom živote. Od roku 1998 z nich ručne tvorí šperky a symbolicky ich skvapalňuje do parfémov. Ametyst, tyrkys, citrín, kryštál... Keď som Oliviera Durbana stretol naživo, vyžaroval niečo, čo nebolo možne vidieť na fotkách. Bol to akýsi pokoj a pozitívna energia zahalené rúškom tajomstva. Prinášam Vám s ním rozhovor.

OLIVIER DURBANO

1. Prečo kameň? Aká bola cesta k tejto myšlienke? Máte k nim špecifický vzťah oproti inému materiálu ? napriklad k drevu? Je pre Vás kameň istým spôsobom „živý“ ?

Kamene sú v mojom živote už veľmi dlho. Mal som štyri, keď som chcel, aby mi rodičia kúpili sivý kameň na blšom trhu… to bol prvý kameň v mojom živote. Potom so ich začal zbierať vo veľkom, na mojich cestách… až do môjho prvého výtvoru, náhrdelníku, a ďalšieho a ďalšieho, samé unikátne kúsky… až prišla myšlienka vône kameňa, inšpirovaná legandami a symbolmi… Kamene, to som skutočne ja, neviem to vysvetliť úplne presne… Mám pri nich istý druh pocitov v spojení s kadidlami.

2. Prečo spojenie šperky a parfém?

Kamene, samozrejme a predstavivosť :-) Každý kameň je vesmír, atmosféra, malý príbeh, z ktorého si viem predtsaviť pach, vôňu, parfém.


3. Všetky vaše parfémy majú typický „Durbano“ štýl. Tú mineralitu je v nich cítiť. Obsahujú v sebe nejakú skutočne minerálnu zložku alebo je to umelecký trik?

Dať tomu všetkému význam a  zmysel je pre mňa zásadné. Z kamena na parfém, to je preklad, interpretácia, symbolika dosahovaná pomocou kadidla a ostatných zložiek…

4. Vaša tvorba je plná symbolov a spirituality. Vyzerá tak aj Váš životný štýl? Mate nejaké svoje povedzme „spirituálne“ rituály?

Práca na sebe je prvým krokom. Každý parfum, už 11 rokov, je jeden rok môjho života. Všetko je spojené so symbolmi a duchovnom, keď chcem davať zmysel, zdieľať skúsenosť, dojmy, stretnutia a energie.


5. Tak ako predošlé roky aj tento rok vyšiel v septembri Váš nový výtvor  Chrysolithe #11. Veľmi sympatický prístup v dobe hladnej po neustálych novinkách. V parfumovom svete sa pohybujete už dlho. Ak by ste mali zhodnotiť čo sa zmenilo odvtedy keď ste začínali po dnešok a ako vidíte budúcnosť?

Som a aj pracujem na tom, aby som bol viac a viac pozitívny. Netrápia ma myšlienky na minulosť. Krok za krokom, kameň po kameni, idem po ceste, s maximom svetla.

6. Je december. Nosíte už v hlave nejaký Váš budúci parfum alebo ešte len čakáte na správny podnet?

V mojej mysli, v mojom rozpoložení, áno. Mám nejaké obrazy ... nejaké vône ...

7. Aký kameň vás najviac vystihuje, aký kameň patrí k Vášmu znameniu zverokruhu ?

Neviem. Cítim sa dobre s veľa rozličnými kamenmi. Kryštál , čierny turmalín… mám ich celý čas so sebou.

Olivier Durbano - Rock Crystal, Black Tourmaline

8. Prometeus mal rád ľudí a daroval im späť oheň o ktorý prišli. Čo by ste ľuďom darovali vy?

Neviem to povedať presne, ale snom je zdieľaná láska, svetlo, dôvera a viera… dohromady, pretože to nikdy nie je len o jednej strane.

9. Je možné Vaše parfémy medzi sebou vzájomne miešať?

Sloboda a život, nech s nimi každý robí čo chce.

10. Ktorý z Vašich parfémov šiel vytvoriť najťažšie?

Bolo to rovnako ťažké u každého z nich.

11. Jedenásť parfémov, jedenásť otázok. Aká by mala byť 11.-ta otázka?

Čo cítiš ?

Viac než to, čo sa dá cítiť :-)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...