January 14, 2017

TRAYEE. Spirituálne spojenie naprieč časom.


Nikdy sme sa osobne nestretli. Ale lákalo ma to a stále láka. Raz určite. India. 9000 rokov histórie. Od púští po Himaláje, nekonečné bohatstvo verzus nekonečná chudoba, chaos popretkávaný spirituálnym stoickým pokojom. Prečítať si o Indii znamená vyberať si medzi apokalyptickými výjavmi a romantickými opismi raja na zemi. Fascinuje ma tá pestrosť. Moja noha tam nikdy nevkročila. Indiu spoznávam inak. Vonku sneží a ja sa za oknom dýcham Indiu. Z parfému.

Keď som bol pred mnohými rokmi v Dubline, uvedomil som si to po prvýkrát. Mesto, ktoré voňalo inak. Malo svoju typickú vôňu. A tak som postupne prichádzal na to, že mestá, regióny, kultúry majú svoju vôňu. Naše domovy, jedlo ktoré jeme, podnebie, rastliny, ktoré tú rastú, korenie, ktoré používame, vône, ktorými sa parfémujeme, to všetky vytvára akúsi melanž, ktorou podpisujeme náš svet.

To všetko sa premieta v našom vkuse, v našej tradícií. Preto ma vždy fascinovalo, ako sa vôňou z jednotlivým parfémových škôl dá nahliadnuť do kultúr. Španielske temperamentné aromatické vône, japonská priesvitná ľahkosť, americká slabosť pre sterilne čisté vône, francúzska rafinovanosť a elegantné kvetinové bukety, ruská nazdobenosť a pompéznosť, taliansky šmrnc a minimalizmus s dôrazom na proporcie, anglický aristokratický nádych a rezervovanosť... až po typickú indickú exotickú drevitosť a korenie.

India je na vône viac ako bohatá. Zázvor, klinčeky, šafrán, kardamón, škorica... Ale India, to nie len korenie, to sú tiež ceremónie. Ceremónie sprevádzané vôňami. Privieram oči a ovoniavam. Hlboko. Vôňa, ktorou sa opájam sa volá Trayee. Je prvou z kolekcie 6 vôní, ktoré sú voňavou cestou po Indii. Trayee, to je začiatok cesty. Spirituálne spojenie s Indiou. India v jej prapôvodnej forme. Reprezentuje obdobie Véd. Védické obdobie je obdobím v ktorom vznikali védy - najstaršie posvätné texty, obdobie rituálov a chrámových obradov, ayurvédy, počiatkov jógy a celostného pátrania po poznaní.  Poznania, že sme viac ako len telo a myseľ, že sme nad tým všetkým, že sme veční. Prvými troma védami boli Rig, Yajur a Sama, ktoré boli inšpiráciou pre pomenovanie parfému. Trayee – trojica, triáda.


Neela Vermeire, Indka, ktorá stojí za celou myšlienkou voňavej cesty po Indii vraví, že táto vôňa je o jej koreňoch, o duchovnom pozadí Indie pre ktorú je typické množstvo obradov. Od narodenia po smrť. Oslavuje sa všetko. Trayee je o všetkých tých vôňach, ktoré vás v chrámoch obklopujú. Nehovorí len o kadidle, ale o niečom, čo má mnoho voňavých vrstiev a o tom, že Trayee obsahuje vysoké percento prírodných zložiek, ktoré sa používali pri tradičných Védických obradoch storočia dozadu.

Pravda. Žiaden minimalizmus. To, čo mi prechádza nosom je komplexná, až barokovo bohatá a teplá drevitá kompozícia so santálom, oudom, vetiverom a kadidlom, ktorá sa rozbieha do mnohých odtieňov. Zasypaná korením z ktorého na začiatku najviac vyniká pikantný zázvor. Vo vôni cítim aj líniu, ktorá vo mne vyvoláva staré spomienky na santalové mydlo s pačuli, ktoré som kedysi mal z Indie.  

Spoznávame očami, deti spoznávajú ústami, niekto si potrebuje všetko ohmatať. Je veľa ciest ako spoznať svet. Každá je správna. Ja som si tentokrát vystačil s nosom. Obláčik vône bol pre mňa krajinou, ktorou som sa mohol prejsť, plátnom plným farieb, ktoré som mohol obdivovať, strojom času, ktorým som mohol cestovať. Exotika spoza zasneženého okna.

Neprišiel som do Indie, prišla India za mnou. Tak nabudúce na revanš. Chute urobila poriadne. Už sa vidím ako v pondelok obedujem nejaké dobré jedlo končiace na „masala“.  Lebo svet je najkrajší keď je farebný, pestrý a rozmanitý. 

Evka, Neela Vermeire a ja. (Miláno 2016)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...